جایگاه اشخاص در دوجو
نوشته شده توسط : مصطفی

 


سن‌سـِی (Sensei)

سن‌سِی یعنی معلم "استاد" و برای محترمانه مخاطب قرار دادن مربیان و کاراته‌کاهای درجات بالا نیز استفاده می‌شود. آنها عموماً روی جوسِکی "شین‌زن" یا "شومـِـن" می‌نشینند. هنگامی که به دوجو وارد می‌شوید ابتدا در مقابل جوسِکی و بعد در مقابل سن‌سـِی تعظیم کنید و بعد برای تمرین کردن در دوجو از او اجازه بگیرید. هر آنچه که او بگوید بر تمام قواعد مقرر قبلی برتری دارد. این بدین دلیل است که وقتی به دوجوی استاد دیگری می‌روید مبنی بر ادب و بخشی از آداب و رسوم است که از دستورات سن سی آنجا بدون توجه به هر آنچه قبلا به شما گفته شده پیروی کنید این امر حقوق و عقاید شما را نقض نمی‌کند و در واقع شما به عنوان میهمان او به حساب می آیید.

 

 

سمپای (Sempai)

سمپای عموماً به عضو ارشد گروه که در ردیف اول مقابل سن‌سی می‌نشیند اطلاق می‌شود. شما همیشه باید گوش به فرمان او باشید چرا که او اغلب اکثر دستورات را با صدای بلند فریاد می‌زند. در واقع سمپای یعنی "ارشد" و بر هر کس که تجربیات بیشتری از شما دارد اطلاق می‌شود. شما ممکن است نسبت به بعضی افراد " کوهای" غیر ارشد و نسبت به برخی دیگر سمپای "ارشد" باشید، اغلب این سلسله مراتب به ظاهر جدی درست فهمیده نمی‌شود و برخی، از این امر در مسلط شدن بر دیگران استفاده می کنند. این افراد نشان می‌دهند که درک و فهم زیادی از کاراته ندارند و از نظر مجامع کاراته نیز مورد احترام نیستند. سمپای بودن به معنای محترم بودن نیست بلکه مسئولیتی بزرگ بر دوش شما می‌گذارد که نیازمند صبر، کمال، دانش و نظم است. در واقع سمپای یک سرمشق برگزیده است، او باید اساس کار را به شما نشان دهد و از دیگر وظایف اوست که مراقب کوهای (غیر ارشد) و سلامت او باشد. بنابراین اگر شما احساس کردید که می‌توانید از کسانی که از روی احترام خالصانه دورتر از سمپای نسبت به جوسکی نشسته‌اند چیزی یاد بگیرید، مطمئن باشید آنها از توجه کردن غافل نمی‌شوند و خیلی زود به شما توجه ویژه‌ای می‌کنند. هر چه زودتر شما شروع به احترام گذاشتن به دیگران کنید چیزهایی که از این راه کسب خواهید کرد بیشتر خواهد بود.

کوهای (Kohai)

همانطور که قبلا ذکر شد "کوهای" شخصی است که تجربیاتش از شما کمتر است و در لغت به معنای غیر ارشد می‌باشد. لطفا به هر کسی که توجه شما را جلب می‌کند کمک کنید، البته نه مثل کسی که بیشتر می‌داند و با سخنانی متکبرانه بلکه به عنوان نمونه به سادگی و ملایمت کسی که دانش و معلوماتش را از طریق کار سخت و واقعی به دست آورده است. به یاد داشته باشید که اگر روزی به درجه بالا برسید، همیشه یکی بالاتر از شما قرار دارد. این امر منجر به یک رفتار وضعیت خوب به عنوان یک یادگیرنده در هر شرایطی می‌شود.

 





:: موضوعات مرتبط: دانستنی های کاراته , ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 81
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: